Táti III. Béla Általános Iskola                                                               Mogyorósbányai Tagintézmény

2534 Tát, Szent István út 27.                                                         2535 Mogyorósbánya, Fő utca 51.

Tájékoztató

felvételi kötelezettsége teljesítése után további felvételi kérelmek teljesítésének lehetőségéről az első évfolyamra jelentkezők esetében

1;      Jogszabályi háttér:

  • a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (Nkt.)
  • a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet (Rendelet)

A szülő gyermeke adottságainak, képességeinek, érdeklődésének megfelelően, saját vallási, világnézeti meggyőződésére, nemzetiségi hovatartozására tekintettel szabadon választhat iskolát. [Nkt. 72. § (2)]

Az általános iskola köteles felvenni azt a tanköteles tanulót, aki életvitelszerűen az általános iskola körzetében lakik. [Nkt. 50. § (6)] Az életvitelszerű ott lakás fogalmát a Rendelet 22. § (7)-(8) bekezdései határozzák meg.

Ha az általános iskola a felvételi kötelezettsége teljesítése után további felvételi kérelmeket is teljesíteni tud, a további felvételi kérelmek teljesítésénél előnyben kell részesíteni a hátrányos helyzetű gyermekeket, tanulókat. A további felvételi kérelmekről az intézmény pedagógiai programjában foglaltak szerint kell dönteni. További felvételi lehetőségről szóló tájékoztatót a helyben szokásos módon - legalább tizenöt nappal a felvételi kérelmek benyújtására rendelkezésre álló időszak első napja előtt - nyilvánosságra kell hozni. [Nkt. 51. § (1)-(2)]

Ha az általános iskola a felvételi kötelezettsége teljesítése után további felvételi, átvételi kérelmeket is teljesíteni tud, köteles először a hátrányos helyzetű tanulók kérelmét teljesíteni. A hátrányos helyzetű tanulók közül előnyben kell részesíteni azokat, akiknek a lakóhelye, ennek hiányában tartózkodási helye azon a településen van, ahol az iskola székhelye vagy telephelye, feladatellátási helye található. A hátrányos helyzetű tanulók felvétele után a további felvételi kérelmek elbírálásánál előnyben kell részesíteni azokat a jelentkezőket, akiknek a lakóhelye, ennek hiányában tartózkodási helye azon a településen található, ahol az iskola székhelye vagy telephelye, feladatellátási helye található. [Rendelet 24. § (5)]

Ha az általános iskola - a megadott sorrend szerint - az összes felvételi kérelmet helyhiány miatt nem tudja teljesíteni, az érintett csoportba tartozók között sorsolás útján dönt. A sorsolásra a felvételi kérelmet benyújtókat meg kell hívni. A sorsolás lebonyolításának részletes szabályait a házirendben kell meghatározni. A hátrányos helyzetű és a sajátos nevelési igényű tanulók felvételi kérelmének teljesítése után sorsolás nélkül is felvehető az a tanuló, akinek ezt különleges helyzete indokolja. Különleges helyzetnek minősül, ha a tanuló

a) szülője, testvére tartósan beteg vagy fogyatékkal élő, vagy

b) testvére az adott intézmény tanulója, vagy

c) munkáltatói igazolás alapján szülőjének munkahelye az iskola körzetében található, vagy

d) az iskola a lakóhelyétől, ennek hiányában tartózkodási helyétől egy kilométeren belül található. [Rendelet 24. § (6)-(7)]

2;       A nem körzetes gyermek felvétele az intézmény pedagógiai programjának megfelelően:

2.1;    Soroslás nélkül felvehető a szabad férőhelyre az első évfolyamra jelentkező gyermek, aki:

  • sajátos nevelési igényű,
  • szülője, testvére tartósan beteg, fogyatékkal élő,
  • a testvére az iskola tanulója,
  • a szülő munkahelye az iskola körzetében található,
  • az iskola a lakóhelyétől, ennek hiányában tartózkodási helyétől egy kilométeren belül található,

A jelentkezők közül előnyben részesül a hátrányos helyzetű gyermek.

Abban az esetben, ha a fenti eseteken kívül marad szabad férőhely, a jelentkezők között sorsolással választja ki az iskola a felvételre kerülő gyermekeket.

2.2;   Sorsolás, az iskola házirendjében szabályozottaknak megfelelően:

Ha az általános iskola az összes felvételi kérelmet helyhiány miatt nem tudja teljesíteni, az érintett csoportba tartozók között sorsolás útján dönt.

A sorsolás az érintett szülők számára nyilvános. A sorsolási bizottság 4 tagú, tagjai lehetnek: (pl. leendő első osztályos tanítók, alsó tagozatos munkaközösség vezetője, igazgató, igazgatóhelyettes, jegyzőkönyvvezető).

A sorsolás helyszíne az iskola Fő úti Telephelye (2534 Tát, Fő út 82) A sorsolás időpontjáról és helyszínéről az intézmény honlapján ( tatiskola0.@webnode.hu) és az iskola hirdetőtábláján értesíti az iskola a szülőket.

A sorsolás menete:

  • az első évfolyamra történő felvételi kérelmek jelölés nélküli, zárt borítékban kerülnek a sorsolási urnába, a jelenlévők előtt,
  • az urnából az igazgató kivesz 1-1 borítékot, majd felolvassa a kérelmező szülő gyermekének nevét, ami jegyzőkönyvben rögzítésre kerül,
  • mindez addig folytatódik, amíg az üres férőhelyek be nem telnek.

Az iskola döntése ellen a szülő - a közléstől, ennek hiányában a tudomására jutásától számított tizenöt napon belül - a gyermek, tanuló érdekében eljárást indíthat. A fenntartó (Esztergomi Tankerületi Központ) jár el, és hoz másodfokú döntést a tanulói jogviszony létesítésével kapcsolatban érdeksérelemre hivatkozással benyújtott kérelem tekintetében.

Jelen tájékoztató közzétételre került az intézmény honlapján.

Tát, 2025. 03.24.

Emmer Melinda

igazgatóhelyettes



Iskolánk beiratkozási segédlete az alábbi linken érhető el:


KÖZLEMÉNY


Iktatószám: TK/106/00263-9/2025 .


a 2025/2026. tanévben tankötelessé váló gyermekek általános iskola első évfolyamára történő beiratkozásáról

A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (továbbiakban: Nkt.) 45. § (1)-(2) bekezdései értelmében Magyarországon minden gyermek köteles az intézményes nevelés-oktatásban részt venni, tankötelezettségét teljesíteni. A gyermek abban az évben, amelynek augusztus 31. napjáig a hatodik életévét betölti, tankötelessé válik. Az Nkt. 50. § (7) bekezdése alapján az iskolába a tanköteles tanulókat az első évfolyamra jogszabályban meghatározott időszakban kell beíratni.

A fentiek, valamint a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIll.31.) EMMI rendelet (továbbiakban: Rendelet) 22. § (1)-(2) bekezdései, továbbá a 2024/2025. tanév rendjéről szóló 32/2024. (VIII. 8.) BM rendelet 8. §-ában foglaltak alapján az alábbiakról értesítjük az érintett szülőket.

A 2025/2026. tanévre az általános iskola első évfolyamára történő beíratás ideje: 2025. április 1 0. (csütörtök) 8 óra - 1 9 óra,

2025. április 11. (péntek) 8 óra - 18 óra.

A szülő a fenti időszakban köteles tanköteles korba lépő gyermekét beíratni a választott vagy a lakóhelye - ennek hiányában tartózkodási helye - szerinti kötelező felvételt biztosító vagy a szakértői bizottság által kijelölt általános iskola első évfolyamára.

Az általános iskola köteles felvenni azt a tanköteles gyermeket, aki életvitelszerűen az általános iskola körzetében lakik. A kötelező felvételt biztosító iskolák körzeteiről az Esztergomi Tankerületi Központ tájékoztatót tett közzé saját, valamint a fenntartásában működő köznevelési intézmények honlapján. A szülők, gondviselők a beiratkozó gyermek körzetes iskoláját az alábbi keresőfelületen is elérhetik: https://kir.hu/korzet. A Rendelet 22. § (7) bekezdése alapján életvitelszerű ott lakásnak minősül, ha a tanuló a kötelező felvételt biztosító iskola körzetében található ingatlant otthonául használja, és az ilyen ingatlan a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásában a tanuló lakóhelyeként vagy tartózkodási helyeként az iskolai beiratkozás első határnapját megelőző három hónapnál régebb óta szerepel.

A tanulói jogviszony felvétel útján keletkezik. A felvétel jelentkezés alapján történik. Az általános iskola első évfolyamára történő beiratkozáskor be kell mutatni a gyermek nevére kiállított személyazonosságot igazoló hatósági igazolványokat.

A felvételről első fokon az iskola igazgatója dönt, amelyről írásban értesíti a S7.ülőket. Az iskolai felvétellel kapcsolatban meghozott döntés ellen - annak közlésétől, ennek hiányában a tudomásra jutástól számított tizenöt napon belül - a szülő jogorvoslati eljárást indíthat a döntéshozó intézményhez benyújtott, de az intézmény fenntartójának címzett kérelemmel. A tanulói jogviszony létesítésével kapcsolatban érdeksérelemre hivatkozással benyújtott kérelem ügyében az iskola fenntartója jár el és hoz másodfokú döntést.

Amennyiben a választott iskola igazgatója a gyermek felvételét elutasító döntést hoz, a szülő a gyermekét a döntés véglegessé válását követő öt napon belül köteles beíratni a kötelező felvételt biztosító iskola első évfolyamára. Az a szülő vagy törvényes képviselő, aki a szülői felügyelete vagy gyámsága alatt álló gyermeket kellő időben az iskolába nem íratja be, szabálysértést követ el.

Magyar állampolgár engedély nélkül folytathat tanulmányokat külföldön és tankötelezettségét külföldi nevelési-oktatási intézményben is teljesítheti. A tanköteles tanuló tanul111á11yai11ak külföldön tö1ténő folytatását - a tanköteles gyermek nyilvántartása céljából - a szülőnek be kell jelentenie az Oktatási Hivatalnak. (Információ: https://www.oktats.hu/kozneveles/kulfolodre_tavozas_bejenetese)

Esztergom, 2025. március 6.

Muszela Szabolcs

tankerületi igazgató


2500 Esztergom, Széchenyi tér

06-33-795-227

eszterqom@kk.qov.hu


Tájékoztató a nemzetiségi nevelés-oktatásról

Iskolánkban nyelvoktató nemzetiségi nevelés-oktatás folyik. A székhelyen valamint a Fő úti Telephelyen német, Mogyorósbányai Tagintézményünkben szlovák nyelven.

A nemzeti kisebbségi nevelés és oktatás célja a tanulók nemzetiségi közösséghez való tartozásának erősítése is. Ezt a célt a nemzetiségi nyelv és kultúra közvetítésével, a nemzeti kisebbség sajátos helyzetének megismertetésével érhetjük el.

A nemzetiségi kultúra ismeretanyagának átadása a tanórán, a néptánc oktatáson, különböző műveltségi területek keretében, illetve tematikus kirándulások, programok során valósul meg.

Különösen a német, szlovák hon-és népismeret tantárgy keretein belül kapcsolatot tartunk településünkön élő, nemzetiségi hagyományokat ápoló idősekkel, bevonva őket hagyományőrző programjainkba.

Nyelvtanításunkban a szóbeli és az írásbeli kommunikáció, a gazdag szókincs kialakítása prioritást élvez. Igyekszünk azonban a környékre jellemző régi, hagyományos, hétköznapi beszéd elemeit, a nyelvjárásokat felkutatni és tanítványainkkal azokat megismertetni.

A nemzetiségit nyelv és irodalom tantárgyon belül a nemzetiségi nyelv elsajátítása mellett nagy hangsúlyt helyezünk arra, hogy a gyermekek megismerkedjenek a nemzetiségi irodalom jeles képviselőivel, azok műveivel, ismereteket szerezzenek a német és szlovák nyelvű országok földrajzáról, történelméről, kultúrájáról és nemzetiségi hagyományairól.

Az első évet szóbeli kezdő szakasszal indítjuk. Itt a gyerekek életkori sajátosságaiknak megfelelően, játékos formában ismerkednek meg a nemzetiségi nyelv alapjaival. A második évfolyamon az írás-olvasás elsajátítása mellett a lexikai tudás fejlesztésére helyezzük a hangsúlyt. A harmadik évfolyamtól felfelé a beszédértési készség és a beszédkészség fejlesztését kezeljük kiemelten. Ezt természetesen fokozatosan, egymásra épülő nyelvtani ismeretek elsajátításával támasztjuk alá.

Célunk, hogy gyermekeinkben kialakuljanak a kommunikációs kompetenciák, tehát, hogy használható nyelvtudás birtokába jussanak, melyet képesek legyenek egész életükön át fejleszteni és fenntartani.

A nemzetiségi nyelvet tanuló gyerekeknek 8x180, azaz összesen 1440 nyelvórája van. Azok, akik megfelelő szorgalommal tanulják a nyelvet, alapos tudásra tesznek szert. Eddig végzett diákjaink közül szép számmal felvételiztek eredményesen nyelvi előkészítő osztályba, vagy két tanítási nyelvű gimnáziumba.

Célunk, hogy a személyes témák és munkamódszerek ösztönözzék a tanulókat, hogy a nyelvvel és kultúrával a tanórákon kívül is szívesen foglalkozzanak. A 2013-14-es tanévtől az 5 nyelvi órát kiegészíti 1 óra nemzetiségi népismeret óra, amit szintén a nemzetiségi hagyományok, szokások és a kultúra megismerésére használunk fel.

Német nemzetiségi táncoktatás

A néptánc- és népdalkultúra ápolására alakult iskolánk tánccsoportja, melynek jelenleg 22 tagja van. Ezen a foglalkozáson heti 2 órában nemzetiségi táncokat tanulnak a diákok. Aktív résztvevői vagyunk a megyei német nemzetiségi kulturális fesztiválnak, ahol minden alkalommal eredményesek vagyunk. Városunk, iskolánk minden rendezvényén színvonalas programmal veszünk részt.

Német és szlovák nemzetiségi népismeret tanítása

A nemzetiségi népismeret oktatása évi 36 órában folyik évfolyamonként

A népismeret oktatása során célunk, hogy a gyerekek ismerjék meg a magyarországi nemzetiségi hagyományokat, történelmét, az általuk lakott területek földrajzi adottságait, nyerjenek betekintést nemzetiségek lakta település életébe, ismerjék a naptári évhez kötődő legfontosabb ünnepeket, ápolják a dal- és néptánckincset, ismerkedjenek meg a magyarországi nemzetiségek nyelvjárásaival, valamint magyarországi német és szlovák írók, költők műveivel. A témaköröket a helyi tanterv tartalmazza.

Tematikus kirándulásokat szervezünk évfolyamonként a nemzetiségek által lakott településekre. Rendszeresen látogatjuk településünk tájházát. Régi mesterségeket, életmódot, építészetet figyelhetjük meg. A tanulókkal és szüleikkel családfakutatást végeztünk. Sok olyan dokumentum került elő, ahol jól láthatóak a német és szlovák gyökerek. Folyamatosan szervezünk gyűjtőmunkát a régmúlt tárgyainak bemutatására.

Szeretnénk, ha tanulóink a kisebbségi hagyományok őrzésével és ápolásával az európai kultúrát gazdagítanák, és biztos nyelvtudásukkal érvényesülni tudnának az Európai Unióban.

Személyi és tárgyi feltételek

Nyelvtanáraink mindannyian jól képzett többdiplomások, rendelkeznek nemzetiségi oktatáshoz szükséges speciális képesítéssel is, és igyekeznek minden korosztály számára vonzóvá tenni a nyelvtanulást. Kreatív, innovatív személyek, akik rendszeresen képezik magukat. Szívesen kipróbálják magukat különböző, nyelvhez kapcsolódó szakmai fejlesztésekben is.

Könyvtárunk, szaktantermünk jól felszerelt eszközállománnyal rendelkezik, melyet folyamatosan bővítünk.

Módszerek

A nemzetiségi nyelv megtanulása és széles körű használata alapfeltétele a kisebbség, mint népcsoport fennmaradásának Fontosnak tartjuk a nemzetiségi nyelv csoportbontásban történő tanítását.

Iskolánkban az olvasással és az írással a második osztályban kezdünk foglalkozni.

A természetes nyelv elsajátításának sorrendjét minden tanítási egységnél be kell tartani: hallás, beszéd, olvasás, írás.

A tanulók különböző tudása (előzetes ismereteik vagy képességeik) miatt fontos a differenciálás.

A nyelvtan a kommunikációt szolgálja. A nyelvi szabályokat induktív úton közelítjük meg, apró lépésekben segítjük a bevésést.

Az órák vezetése idegen nyelvű, mert a gyerekek értését és beszédkészségét így fejleszthetjük, kivéve a nyelvtani fogalmak tanítását.

A kommunikáció fejlesztése kiemelt szerepet kap, melyet hatékonyabbá tehetünk különböző munkaformák alkalmazásával. (páros munka, csoport munka)

A tanítandó szókincs élet közeli legyen és kapcsolódjon a gyerekek érdeklődéséhez.

Törekedjünk arra, hogy a tanulók aktív szókincsét folyamatosan gyarapítsuk, passzív szókincsüket aktivizáljuk.

A 24 fő feletti osztályokban csoportbontásban történik a nyelvoktatás.


Mérések nemzetiségi nyelvből

A tanulók tudásszintjét rendszeresen mérjük, melyek formáját, témáját és típusát a munkatervben határoztuk meg.

Az országos kompetencia méréseken jó eredményeket hoznak tanulóink.

Kapcsolataink

Nagyon jó kapcsolatot ápolunk a német és szlovák nemzetiségi önkormányzattal.

Kölcsönösen részt veszünk egymás programjain. A programok sikeres megvalósításához anyagi támogatást is nyújtanak.

Tagintézményünk testvériskolai kapcsolatot ápol a Salkai Turczel Lajos Alapiskolával.

Közös kirándulást, sítábort, szakmai napot tartanak.

Versenyek

A legfontosabb versenyek, vetélkedők:

- megyei német nemzetiségi kulturális fesztivál

- felmenő rendszerű nyelvi verseny az 3-8. osztályosok számára

- országos német nemzetiségi nyelvi verseny

  • német és szlovák nyelvű szavalóverseny
  • levelezős nyelvi verseny

A tájékoztató az illetékes a Táti Német Nemzetiségi Önkormányzat, valamint a Mogyorósbányai Szlovák Nemzetiségi Önkormányzat véleményének kikérésével készült.

A nemzetiségi nevelés-oktatás igénybevételéhez a nyilatkozattétel a beiratkozáskor történik.

Tát, 2025 03.04.

Emmer Melinda mb. igazgató


Katolikus Hit és Erkölcstan Oktatás iskolánkban:






Református Hit és Erkölcstan Oktatási lehetőségek iskolánkban:




Tájékoztató az általános iskolák felvételi körzeteiről Komárom-Esztergom vármegye    Esztergomi   Járásában